Under mer än 40 år har jag oavbrutet skrivit texter, bundna av en lyrisk eller sånglik form. Under ett antal år hoppades jag kunna dela med mig av dem till andra, men det var långt innan den jämlika och enkla teknik som kallas sociala medier ens fanns i våra tankar.
I ett prestigelöst försök att säga något mer än vad man kan göra i den form som binder en bloggpost lägger jag därför ut en del av dessa lyriska texter. Denna sida kommer att växa fram och därmed att förändras till både form och innehåll under en tid framöver.
OCH VÄGARNA RANN IGENOM OSS
So long, baby
Du har ingenting sett och inget gett Ingen varit och ingenstans farit Dina ögon är grå som leran i Högsbo och aldrig har blicken varit så klar som idag Dina stövlar är rena och jackan är våt du fann inget här och ingenting där du söker och springer du letar och rotar och aldrig har blicken varit så klar som idag Din hand den vippar och skuttar Du ler lite tvunget och kisar mot regnet Du anar en skugga och hoppas på solsken när himlen är blytung av moln. Men aldrig bar blicken så klart som idag. Jag anar en isande kyla som far som en pil, en oprövad flykt och en flamma mot himlen. Jag möter din blick och ser in i det gråa, där rinner den flod som har dömt dina dagar.
Ett parti schack
I glimrande vackra drömmar om Damen vek Springaren ner sig och föll. Men Damen var road och bad honom piruettera och hon blev snarast förnärmad av Springarens död. I Kungens ruta var Tornen i träta. Som värst gick de på när Biskopen inskred med diagonalen. Och Tornen fick åter fylla sin plats ut i hörnen. Men Damen hon skrek och kommenderade, och bönderna sprang och hästarna bockade. Så var hon ensam kvar till slut. Fick ge sitt vita hull, för kärlek skull, åt svarte Kungens bönder.
Utmaning
Munnen som ett rött sår i spegeln ögon som svarta, blanka tjärnar, tystnad och blickar. Nageln repar mot glasets silverhinna, ett knappt hörbart kvidande och mellan läpparna finns doften av parningslek. Ett avstånd, just så långt att fingertoppen kan nudda dig, skapar glitter i mina ögon. Ett dunkelt ljus, i vilket min kropp antar en annan skepnad, skapar saknad. Åter tystnad. Den fullbordade akten. Munnen som ett rött sår, ögon som ett hetsat djur. Leken är över och förlusten beräknad. Utmaning mot dig. Du som dör.
Schack matt!
Det var mitt drag och jag gjorde bort mig. Ställde min häst, min riddare, mitt värn och min trygghet, mitt framför tornet. Så försvann naturligtvis hästen och med den också han som bar rustning. Kvar stod tornet och blängde på mig och mitt rike. Vad skulle det tjäna till att jag skrämt lät min löpare kasta sig ut framför murar av fientligt sinnade trupper. Man efter man från mina starkaste linjer dukade under i meningslös strid. Det var mitt drag och jag gjorde bort mig.
En traditionell öppning
Bonden från E7 till E5. Ett parti från vilket ingen kan smita. Dagen då solen går upp och natten när solen går ned, sitter spelarna kvar i rutornas magiska cirkel. Så minns vi väl alla det liv vi har kvar, som ett sagans parti och i slutet remi. Men bonden från E7 till E5 ger bort det övertag vi hade med färgen, och avkläder all vår fåfängliga ståt. Så vi sitter väl kvar där vid brädet, tills dagarna gått och natten blir svart. Så en dag är vi borta, men pjäserna kvar. Vittnar stilla om en traditionell öppning och ett stilenligt slut.
Döden och Flickan (efter Schubert och Polanski)
Hon flyttade långsamt ut hans rum ur sig. Så länge hade hans närvaro varit henne tydligare än hon själv. Slutligen hade hon befriats, eller var det berövats, detta rum, ett rum av närvaro och hetta, ett rum av lila färg. När han sökte henne hade den lila färgen barmhärtigt och sorgfälligt dragit en gardin för fönstret i hans rum. Långsamt flyttande hon ut honom, sak efter sak, ställde hon på trottoaren. Inifrån såg hon människor passera, titta på hennes ägodelar men peka och prata om honom. Regnet föll rann utmed byråns sidor vätte madrassen.Israpport för sjöfarten
Sydvart i Bottenviken ligger spridd drivis, nordvart från yttre spetsen av Kullens fyr ligger Oslo. Sammanfrusen drivis bildar vallar vid inloppet till Luleås hamn, förfrusen fradga hindrar mina ord att nå dig. Så spänd är kroppen att den brister, att strupen ger ifrån sig ljud, som kvidanden från ett sargat djur. I en tung sammanpressad isklump i underlivet sitter all skräck och all vrede. Med vilken gaslåga skall du smälta den? Ett fartyg utan hemmahamn, ett skepp utan last, en liten roddbåt utan kapten, alla måste lyssna till israpport för sjöfarten.Hästar
Hästarna galopperar över min panna, rusar genom mitt ansikte, coh lämnar ett hål efter sig, där leenden och sorg skulle finnas. Om bara en av dem kunde stanna och stryka sin mjuka mule mot mitt ansiktes tomhet. Så många längtans hästar, så vilsen, när hjorden rusat vidare.En fast förbindelse
Slå en bro mellan fasa och förtvivlan, märk mina år med platina och guld, men gå aldrig mot mig med munnen fylld av sagor om grodor och kungar och prinsar och slott. Finn mina bitar du och lägg dem med glädje, låt bilden bli färdig och klar på ditt bord, men kom aldrig till mig med hela havet stormar och lekar och pyssel och krafs. I mina gårdar går vargen på vakt och i mina kvällar ryms varken du eller månen. Konstgjorda ljus har inget här att hämta. Spela du gärna dina toner och försök, om du kan, att vinka över grinden.Erotik
Du fanns där i blicken hos honom. Så starkt att jag ville gå med dig. När hans röst tog fram mig till gränsen var du där att lyfta mig över.
Ett galleri (att läsas i rap-tempo)
Bruckner och Mahler och Schubert, Verdi och Puccini och Mozart. Wennberg och Lindegren och Gullberg, Wine och Stagnelius. White och Greene och le Carré, Böll och Duras och Cardinal. Bogart och Connery och Caine, Stewart och Newman. Redding och Jackson och Cohen, Dylan och Franklin och Roxy. Josephson och Turner och Friedrich, Cézanne och Modigiliani. Paris och Reykjavik och Oslo, Stockholm och Grenoble. Svart och Rött och Lila, Orange och Grönt. Jag älskar dig och inget mera.Stillhet
En del sömmar har gått upp och andra har lagats. Sandalen är sliten och gången, vägen till vedboden, går av sig självt. När elden fått fäste, coh regnet börjat att rinna ned utmed rutan står sandalen i hallen och väntar.Hon som blir
Du störtar från bergen ned i cyklopernas hamn. Du kastar dig handlöst från kanten. Du lyssnar och tjusas av kvinnornas röster. Du väntar dig självklart min famn och min hand. Min kropp är så svag och därinne är livet så skört. Varför prövar du mig återigen? Har du inte fått dina svar? Din hunger den äter dig ur ditt inre. Din törst den driver dig in i saltvattnets malström. Jag är Penelope och dina resor kan aldrig föra dig längre än Gibraltar.Ett samtal
Så många vassa kanter har mitt samtal haft, att jag blöder över hela kroppen. Som att älska med ett rakblad är att föra dialog med er. Ett ord kan knyta till en säck av liv till leda. Ett ord kan öppna, göra dimman tunn och gråten lugn. Jag vet inte om jag tystnat ännu, jag hör bara jämmerlåten. Ni trodde kanske inte jag var mänsklig längre? Mänsklig, skyddslös, sårbar och med hjärtat buret fram i handen föll jag ned från piedestalen.Ode till en elektronisk Näktergal
Solskenet gnistrar till i en kopparbunke i hörnet, kastar konstgjorda, splittrade strålar mot ögat. I skymningen sjunger bedragaren den vackre, den ende, den sanne. Min egen elektroniska näktergal på en gren i en park i Marais, sjunger för alla och envar. Jag vet han bedrar mig, men vad gör det? Berusa mig med kyssar och sött vin, bedra mig med fågelsång och skönhet. Lura mig du, som du lurar oss alla. Det finns ändå ingenting kvar värt att ta på allvar. I hans kraft och kan skönhet såg jag mig själv, dragen vid näsan, så fullständigt bortgjord, blev jag förälskad och fjättrad och fångad. Han sjunger för mig med sin falska stämma och jag njuter mitt vin vid ett öppet fönster.