Det finns en djupare bestämning

Möt mig nu som den jag är, håll mitt hjärta nära dig, gör mig till den jag ska bli och lev i mig (Psalm 842 i Svenska Psalmboken)

Söndagens gudstjänst firade jag i St Jakobs kyrka vid Heden i Göteborg på dagens tema ”Att leva tillsammans”. Predikade gjorde Ove Fosse, komminister i Annedals församling, över den ganska svåra texten i Markus 3:31-35 där Jesus tillbakavisar sin familjs exklusiva anspråk på honom och istället vänder sig till folket runt omkring och säger att de är hans familj.

Men Fosse vände texten till en individuell fråga – är du den du skall bli eller är du någon annan? Allt talar ju för att Jesus faktiskt degraderade sin familj i den här texten, de har inte starkare band till honom än någon annan tycks han säga. Nu var ju Jesus just Jesus, och att tolka texten i termer av att våga söka djupare i sig själv, efter ”den djupare bestämningen” som Fosse sa, är en utmanande tanke.

Vi är i mångt och mycket programmerade av våra gener och vår uppväxtmiljö. Så många prästbarn blir präster och så många snickarbarn blir snickare, så många med gamla föräldrar blir lika gamla och så många lider av ärftliga sjukdomar. Men bortsett från detta har vi alla varje dag ett val – det finns en djupare bestämning med våra liv, väljer vi att bejaka sökandet efter den eller väljer vi att trycka tillbaka den känslan? Nöjer vi oss med att leva som vi alltid gjort och vara den som andra vill att vi skall vara?

Vi kan förbli där vi är just nu, vi är älskade precis som vi är ändå. Men vi kan också söka denna djupare bestämning, gå vidare och gå djupare in i det som är Guds tanke med oss. Jag blev djupt berörd av dagens predikan vilket, precis som Fosse också nämnde i predikan, handlar lika mycket om mig som om själva predikan. Man blir inte förälskad om man inte låter sig bli det och man blir inte berörd av Guds ord om man inte vill bli det. Att öppna sig för något nytt, något transcendent, är en viljeakt.

För mig ringde nattvardsbönens ord om överlåtelse i öronen också efter gudstjänsten: ”Du som ville mitt liv och har skapat mig efter din vilja, allt i mig känner du och omsluter med ömhet (…) därför överlämnar jag mig åt dig utan fruktan och förbehåll, fyll mig med ditt goda så att jag blir till välsignelse.”

Ja, jag vill söka den djupare bestämningen, varje dag. Gör mig till den jag skall bli och lev i mig.

En reaktion på ”Det finns en djupare bestämning

  1. Tack Marie, för att du delar med dig av det som berör dig i djupet av ditt hjärta. Det i sin tur berör mig och får mig just nu att känna mig mindre ensam på min vandring. Amen säger jag och delar din bön. Sedan en tid tillbaka försöker jag finna den ‘smala vägen’ och de andliga verktyg jag behöver för att hålla mig kvar där. Jag lämnade en prästutbildning för många år sedan då jag kände att den glöd som Gud tänt i mitt hjärta inte fick syre nog och höll på att slockna. Ju mer jag efter det litat på att pröva om det är Gud’s ande som vägleder mig, ju mindre rädd har jag blivit för att söka inspiration från olika källor. Just nu läser jag trappistmunken Thomas Merton’s bok ”Resa i den inre verkligheten”, samt boken ”Hearing God”, av en enkel jordnära pastor som heter Peter Lord. Jag använder mig fritt av YouTube och fria ljudarkiv och lyssnar på musik föredrag, predikningar och undervisning som känns andligt vägledande och upplyftande. Även när det ‘drabbar’ mig, berör mitt samvete, känns svårt och obehagligt men ändå rätt. Det finns en äkta balans och mellan det jordnära och det himmelska. Websidor och bloggar där man diskuterar, kritiserar och resonerar på en mental nivå tilltalar mig sällan. Svenska forum tilltalar mig sällan. En av mina insikter och uppenbarelser på vägen är att vi sannerligen behöver förstå vikten av vår egen personliga fria vilja. Gud har skapat oss med en vilja och vill att vi skall känna oss fria att välja. Även att lyda Gud ‘blint’ i något är också ett val. Därför har du så rätt, Marie när du skriver ”Att öppna sig för något nytt, något transcendent, är en viljeakt.” Det finns en smärta i den sanningen, när man upptäcker att alla inte vill. Alla vill inte samma sak. Därför råder det en sådan splittring i världen och även inom kyrkan. Det är lätt att säga att man vill bli som Jesus. Ännu lättare att skriva det. Det krävs en enorm kärlek och nåd, för att klara av att hela tiden vilja våga välja att öppna sig mer och mer. Vi blir sårbarare och känsligare, mer lyhörda för Gud’s perspektiv, Gud’s hjärta, Gud’s vilja, osv – Om vi bara vill, och genom ”en viljeakt” gör oss beredda att öppna oss för något nytt. Att välja den vägen är en fantastisk resa, kantad av ljuvliga upplevelser och gudomliga uppenbarelser – men den är också ensam, smal och svår. Inte tung, då har vi fastnat och glömt bort att Jesus erbjuder oss ‘bärhjälp’. Vi har Gud, och i bästa fall har vi även människor. Jag har en vän, en stark Gud’s kvinna. Det tackar jag Gud för, men jag tackar också henne. För hennes val har skapat den hon är, efter en lång och svår resa. Många har tyvärr inte ens en vän, eller en församling att gå till idag. Då måste vi välja att Tro på att Gud ser oss, är med oss, älskar oss och hjälper oss att klara av att se och möta sanningen om saker och ting, om världen, om ‘kyrkan’ och om oss själva. Vi måste varje dag rena oss genom att granska oss, bekänna våra synder, det vi missat, våra fel och brister, och välja att lita på och ta emot Gud’s nåd, som är ny varje dag och öppna oss för den kärlek och frid som övergår allt mänskligt förstånd. Vi får inte heller glömma att förlåta och be för andra. Det är inte en lätt väg och inte alltid lätta val, men vad har vi för val – Om vi vill följa i Jesu fotspår. Jesus valde att göra sin Faders vilja ända in i döden. Han drack ‘bägaren’ trots att han visste att den innehöll svek, kränkningar, förtal, förnedring, tortyr och en plågsam död, uppspikad på en skampåle. Det borde vara lätt och kännas rätt att välja ”Att öppna sig för något nytt, något transcendent…”.
    Tack Marie, för att du vågade välja att dela med dig öppet på nätet, på din blogg.
    Bästa hälsningar och Gud’s välsignelser,
    / Gunnar L

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.