På söndag är det Kyndelsmässodagen, traditionellt förknippad med ljuständning, ljusmässor och ljusfester. I kyrkoåret är detta dagen då vi minns att Maria bar fram Jesusbarnet i templet. Traditionen av ljuständning och ljusfest upplever väl vi i Norden som perfekt vid denna tidpunkt på året. Men även på jobbet och i vardagen tenderar denna tid att vara tung för de flesta av oss. Personligen kände jag en ljuvlig lisa i att läsa den gammaltestamentliga läsningen för söndagen ur Mika 7:7-8:

Jag spanar efter Herren, jag väntar på Gud, min räddare: min Gud skall höra mig. Triumfera inte, du min fiende! Jag har fallit men reser mig igen, jag sitter i mörker, men Herren är mitt ljus.

Ljuset som tänds är ett bevis på att mörkret skall vika. Var du än tänder ett ljus måste mörkret ge vika. Visst, säger Mika, jag kanske ligger slagen nu, men vänta bara, jag reser mig igen. Precis som Torsten Flinck sjöng i Melodifestivalen för ett par år sedan, ”Jag reser mig igen”. I mitt liv har jag varit golvad och knockad många gånger. Men varje gång har jag rest mig igen, ofta har jag lämnat ringen men ibland har jag också fortsatt kampen med ny kraft. Våra liv går genom olika faser, mörkret kan ibland tyckas ogenomträngligt men det underliga är att det räcker med en tändsticka för att mörkret tvingas tillbaka. En enda liten ljusglimt och mörkret viker.

I Matteusevangeliet 13:31-33 som föreslås som text för söndagen berättar Jesus om att himmelriket är som ett senapskorn, så oändligt litet – som en ljusglimt – men växer upp till en stor buske där fåglarna kan bygga bo – sommarens ljus eller livets vändning till det bättre.

Kyndelsmässodagen påminner mig om det lilla ljusets kraft. Och på samma sätt känner jag att en enda liten glad nyhet mitt i mörkret kan få humöret att stiga, kraften att återkomma och livet att återvända. Vi kan hjälpa varandra med det. Säg det där vänliga ordet som du tänkt, ställ den där frågan du höll inne med och prata lite med grannen i trappen. I helgen tänder jag många ljus för att betvinga mörkret.

