Började dagen med att lyssna på ”Konflikt” i P1 om den avskyvärda människohandel med unga flickor som förekommer inom Europeiska Unionen. programmet grep mig starkt. När jag i kväll lyssnade på prästen Eva Cronsiö i samma radiokanals ”Helgsmål” inför Domsöndagen om Guds vrede gick det upp ett litet ljus för mig. Cronsiö talade om vreden, såsom bibeltexterna talar om den på Domsöndagen, men hon betonade att vrede är en passionerad känsla. Liksom kärlek. Likgiltighet däremot, den är kall.

Det jag kände när jag lyssnade på vittnesbördet från unga rumänska flickor som såldes som ägodelar på en marknad i Sverige eller de små pojkar i byar i Rumänien som ville bli ”hallickar” när de blev vuxna var ju vrede. En enorm lågande vrede som nästan sprängde bröstet. och ändå hör vi ofta att man skall ”lugna ner sig” och ”inte bli arg”. Särskilt vi kvinnor får höra det (och särskilt jag…). Guds vrede gäller inte den enskilde som syndat, dem har han förlåtit och försonat genom Jesu död. Nej, vreden gäller ondskan, bortvändheten från Gud, den aktiva bortträngningen av den gudomliga kärleken och hindrandet av Guds rikes utbredning på jorden. och, likgiltigheten. Den iskalla, cyniska och svarta likgiltighet inför orättfärdigheten, den som säger att ”var och får klara sig själv” eller som tycker att ”jag har väl nog med mig själv”.

Och jag är bärare av den vreden, lika mycket som jag bär Guds kärlek till mina medmänniskor, eftersom relationen till Gud är en passion, en varm känsla och ett uppdrag. Den här vreden är inte hämndlysten, den andas inte våld eller utplåning. Nej, Guds vrede vill bränna bort ojämlikhet, orättfärdighet och orättvisor med Andens kärleksfulla låga.

Rätt använd är vreden konstruktiv. Fel använd är den ett verktyg för vår egoism. Precis som kärleken.

En ny tanke inför Domsöndagen.

Bibeltexten: Matt 25:31-46

Herre, låt mig bäras av din heliga vrede, varhelst jag ser orättvisor och där din skapelse blir utnyttjad, förstörd och skändad. Lär mig att använda den kraften för att hela, läka och återskapa. Amen.

