– Så skall vi bara lära henne att spela rockpiano också.

Jag minns repliken som om den var igår. Jag sitter vid det mörkbruna nyinköpta pianot i lägenheten på nedre botten i Partille. Jag spelar lite på fri hand, inspirerad just då av Roxy Music*, lite evergreens och de ryska klassiska mästarna (Musorgskij) eftersom jag just köpt noterna till ”Tavlor på en utställning”.  Min dåvarande make och en av hans vänner diskuterade glatt över mitt huvud hur jag bäst skulle passas in i deras på förhand bestämda uppsättning musiker i bandet.

När jag och sonen gick hem från konserten med Bryan Ferry i fredags (på Liseberg!) berättade jag anekdoten för honom som ett exempel på hur människor genom sin fördomsfullhet och självrättfärdighet snöper andras kreativa register. För min del innebar den där repliken att det tog åratal att komma tillbaka till det musikaliska uttryck där jag känner mig hemma. Idag lyssnar jag t ex på jazz, soul och blues liksom s k klassisk musik, och jag spelar och sjunger som jag har lust och mår bra av. Att återse Bryan Ferry – nu svensk folkpensionär – var att återse en kreativ förebild. En person vars skapande alltid gått på tvärs mot vad som anses acceptabelt och rätt. Han prövar det mesta, tar vara på det som fungerar och kryddar allting med en märklig brittisk konstskolekrydda som gör mig lycklig. Han vågar och han framhärdar.

Sedan jag var ung har jag mött många som velat lägga mig tillrätta så att jag blir precis sådan som de anser att en kvinna, akademiker, kristen, mamma, medelålders (väl själv) skall vara, men desto färre som lyssnat på mina egna idéer. När man blir äldre orkar man skaka av sig alla råd från s k vänner. De verkligen vännerna har lärt mig att försöka vara en som lyssnar på hur andra vill ha det, en som är öppen för influenser och inspel från sektorer och tankevärldar som inte är mina egna. Därmed inte sagt att jag måste acceptera allt som andra gör och säger, men jag försökte lära mig något av den där repliken. Och inte var det att ”spela rockpiano” i alla fall.

*Roxy Musics första album (Roxy Music) blev ett totalt musikaliskt uppvaknande för mig. Läs om albumet här.

