Den alltid lika vänligt leende Andreas Johansson Heinö har haft godheten att nominera Emmausvandrarna till Beautiful Blogger Award. Vandraren känner sig mycket stolt över denna nominering eftersom den motiveras med att bloggen tar upp ”mer spännande och oväntade” ämnen än den mer samhällstillvända Vänstra Stranden. Vandraren tar en liten paus i pilgrimmandet och tackar och bugar! Andreas blogg tillhör det lilla klustret av statsvetarbloggar som jag gärna läser – gör gärna det.

Den nominerade förbinder sig att tacka och länka, kopiera in bilden ovan, nominera sju andra bloggar samt berätta sju intressanta saker om sig själv. Eftersom jag redan blivit nominerad med min andra blogg Vänstra Stranden så får jag chansen att föra fram totalt fjorton vänner i bloggosfären samt berätta fjorton intressanta saker om mig själv (vem som nu vill höra det…).

Vandraren finner det dock inte svårt att nominera sju andra bloggare som tillhör medvandrarna:

1. Magnus Hagevi. En medvandrare på vägen till Emmaus och tillika statsvetare. Intresserar sig liksom jag för spänningsfältet mellan politik och religion.

2. Karin Långström Vinge. En kyrkopolitisk och samhällsintresserad blogg med utsiktspunkten från Skövde. Blandad kompott. Läsvärd.

3. Marta Axner. Socialdemokrati, kyrkopolitik, religion och forskningspolitik i en salig (!) blandning. Alltid seriös. Aldrig tråkig.

4. Akademisk Frihet. En blogg främst om forskning samt dito etik och politik. Jag läser då och då och frapperas alltid av skarpa argument och goda iakttagelser.

5. Dessa mina minsta bröder. En blogg om Palestina och palestinier, med särskild tonvikt på den krympande kristna gruppen. Viktigt och unikt.

6. Klara. Klara Tovhult bloggar ofta, gärna och mycket och alltid med sitt eget unika perspektiv – som dock tenderar att ligga rätt nära Piratpartiet… Ilska, glädje och engagemang. Hela tiden.

7. Betongelit. En blogg om städer, hus, miljöer och samhällsplanering. Angelägen. Lärorik. Vacker.

Seså – ytterligare sju underverk i bloggosfären.

Och så var det sju (intressanta?) saker om mig själv.

1. Gick i söndagsskolan tills jag var 14 år. På den tiden kunde jag rabbla alla bibelns 66 böcker i rätt ordning. Numera är minnet sämre och bibeln har fått fler böcker.

2. Övertygad under många år att jag skulle bli bonde, ha en mönstergård och arbeta för Lantbrukssällskapet. Siktet var inställt på agronomi.

3. Fick ”Anne på Grönkulla” i premium i tredje klass. ”För flit och uppförande” tror jag. (Låter helt obegripligt) Läste några sidor. Urtrist bok. Läste hellre ”Fången på Zenda” och ”Den svarta pilen”.

4. Gillar fotboll. Håller på Blåvitt. Och Olympique Marseille. Hade jag varit ung idag hade jag spelat.

5. Fick som 18-åring jobb på Aftonbladet som ”teknisk redaktör”. Efter JHG också arbetat på TT, GT och som lokalreporter på SkLT i Skara.

6. Varit underrättelselotta i Flygvapnet. Lämnade som gruppbefäl. Tackade nej till jobb på FRA.

7. Orsakade ett polisuppbåd när en häst jag hade hand om kastade av mig och försvann ut på vägen. Tog mig ut på motorvägen och stoppade en taxi som i sin tur ledde till polisekort av en fullständigt hysterisk häst tillbaka till stallet. Som tur var blev ingen skadad.

Nu lär ingen vara intresserad av något mer kring min ringa person…

