Såg på twitter att Jesus fått två röster i riksdagsvalet i söndags. Någon undrade vilket block han tillhörde.

Jesus skulle nog inte trivas så bra i riksdagskorridorerna tror jag. Han skulle nog leta rätt på Klara kyrka och slå sig i slang med nutidens publikaner och skökor, precis som han gjorde då det begav sig. Där hittar TV-teamet från TV4 honom diskuterande rena sprutor eller inte med Jocke som injicerat heroin sedan han var 19.

– Ge kejsaren vad kejsaren tillhör, och Gud vad Gud tillhör, svarar han på frågan om vilka skattehöjningar han kommer att rösta för nu när han har vågmästarställning i riksdagen, och tittar in i TV4:s kamera.

– Vad är det som tillhör kejsaren då, säger den nu lätt nervöse Ulf Christofferson till Jesus, medan Jocke tittar misslynt på reportern.

– Det vet du nog bäst själv, säger Jesus och tar med sig Jocke bort till diakonen Nils som bjuder på soppa.

– Men, men, säger Christofferson och rusar efter så att han nästan snubblar på mikrofonsladden, det är ju du som är riksdagsman, du skall svara på frågorna. Inte jag. Jag är ju bara en vanlig reporter. Christoffersons röst glider upp i falsett.

– Men käre Ulf, säger Jesus, och ler förbindligt. Du har ingen makt över mig, och ingen annan makt i denna världen än den som min far har givit dig. Men en sak skall jag säga dig, den som förleder ett av mina människobarn för honom eller henne vore det bättre att sänkas i havet med en kvarnsten om halsen.

Christofferson ser sig om, vinkar åt kameramannen och säger halvhögt: – Han är ju helt galen ju. En så’n kan väl inte få bestämma om våra skatter?

När TV-teamet äntligen gett sig iväg, berättar Jesus lite om riksdagen för gruppen och undrar om Jocke röstat.

– Ja det är klart säger Jocke lite irriterat, jag röstade ju på dig. Jag visste att du skulle komma om jag röstade på dig.

Jesus ler.

