Gudstjänstens vara eller icke vara

Till alla fyrtiotalisternas synder kan nu läggas att de också brutit den kyrkliga traditionsöverföringen. Generationerna födda från 1960 och framåt har tappat den kontinuitet i mötet med kyrka och kristen tro som i Sverige funnits i hundratals år. Mer än hälften av den svenska befolkningen idag besöker aldrig en kyrka. Antalet gudstjänstbesökare är få, men det är inte där det stora tappet skett, utan bland dem som då och då besökte kyrkan, t ex i samband med jul, dop eller bröllop.

De här tankarna berättade jag om på Metodistförsamlingen St Jakobs församlingsdag på Västkustgården den 29 augusti. Stoff för mina reflektioner fann jag i den utomordentligt värdefulla nya boken ”Politisk opinion och religiositet i Västra Götaland” av statsvetaren Magnus Hagevi, verksam vid Växjö universitet.

För mig är läget en möjlighet, en möjlighet att bryta också ett destruktivt arv och repressiv kyrka och religion och ett destruktivt arv av antagonism mellan s k frikyrkor och svenska kyrkan. Halva svenska folket kan fås att upptäcka kristen tro, svensk kyrklighet och att många vanliga människor bekänner sig som kristna.

Gudstjänsten är teologiskt att ställa sig till förfogande för Gud, att bli utsänd i tjänst för Gud, att vara till tjänst för övriga deltagare och stärka deras tro samt förstås att själv få ett upplyftande möte med Gud. Om vi vill nå fler människor med vår gudstjänst kanske det är viktigare att få fler människor att gå då och då än att få dem som redan går att gå ännu oftare (Tack Per!).

Mina förslag är att:

  • stärka gudstjänsten som centralpunkt, församlingens nav

  • öppna gudstjänstens former, vara tydligare med vilken funktion olika saker har, genom informationsblad och vägledning genom gudstjänsten

  • undervisa om hur gudstjänstens liturgi är evangelium, kanske studiecirkel eller tema för kvällsträffar kring liturgin och hur den vuxit inom den kristna kyrkan

  • Skapa nyfikenhet på gudstjänsten genom att bjuda in till kyrkorummet, berätta om byggnaden, hålla öppet på sommaren för ”vägkyrka”, hålla öppet för stillhet och bön under dagtid/kvällstid, ha en antikvarisk visning av kyrkorummet två gånger om året m m

Många av dem som är under 50 behöver ”lära sig” att gå i kyrkan för att överhuvudtaget bli intresserad av delta i gudstjänsten. Kyrkan och gudstjänstrummet är en plats som för många är stängd, stum och tom. Vi som är på insidan måste slå upp dörrarna, inifrån och med buller och bång!

7 reaktioner på ”Gudstjänstens vara eller icke vara

  1. Jag skulle inte vilja säga att gudstjänsten ”är” en klubb för inbördes beundran, att den däremot kan upplevas så förstår jag, och beklagar.

    För den som är intresserad av att komma in i en gudstjänstgemenskap skulle jag – om man inte har någon man kan gå tillsammans med – rekommendera svenska kyrkans söndagsgudstjänst utan mässa i någon öppen storstadsförsamling. Man får oftast en agenda där man kan följa med och folk brukar inte känna varann så där oerhört väl att det blir exkluderande. Dessutom brukar besökarna vara lite heterogena. På så sätt kan man dyrka upp formerna lite grand.

    Här kan man läsa lite:
    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=37634

    Och även här
    http://www.metodistkyrkan.se/fragor_gudstjanst.asp

  2. Vilsen

    Det där ÄR semantik! Frågan låg nog på ett helt annat plan. Tror inte att någon går omkring och försöker tolka omvärlden objektivt. Då vore verkligheten lite väl enkel att befinna sig i. Emotioner! Inte bara tankar och statistik och åldersgrupperingar. Nej, verkligheten ÄR och UPPLEVS vara nått helt annat.

  3. vandraren

    Jag förstår inte din invändning. Jag skulle inte kalla skillnaden mellan anspråk på absoluta sanningar och uttryck för subjektiva verklighetsbilder för semantik. Snarare kognitionsfilosofi eller epistemologi.

    V

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.