Tillåt mig en spontan reaktion för ovanlighetens skull.

Hörde Socialförsäkringsminister Husmark-Persson på Rapport i SVT och fick kalla kårar. Nu ansåg hon att en fem-veckors-utbildning i kognitiv beteendeterapi (KBT) skulle göra en sjuksköterska, sjukgymnast (sic) eller läkare klar att behandla deprimerade människor med denna behandlingsform. (Bakgrunden är att socialstyrelsen nyligen rekommenderar terapi i första hand, istället för piller till deprimerade människor med lätt till måttlig depression.)

Samtidigt som Husmark-Persson lanserar sin snabb-fix-metod tar utbildningsdepartementet ifrån sju psykoterapiutbildningar examinationsrätten eftersom de håller för låg kvalitet. Man undrar vad utbildningsdepartementet skulle sätta för betyg på fem-veckors-utbildningen i KBT?

Jag glömmer aldrig när Husmark-Persson på frågan om utmattningsdepression sa att hon hade haft en sådan en gång och då varit hemma en vecka och sedan blivit bra. Någonstans tycker jag att socialförsäkringsministern påminner mig om de forntida skolsystrar jag mötte under barnaåren och som sa att ett spruta var inget att gråta för, varefter de med iskall professionalitet stack in nålen i låret och jag grät. När nålen bröts var reaktionen bara att ”sån’t händer” och så började hon om igen…

Regeringens syn på sjuka och lidande människor ger åtminstone intryck av att sakna medmänsklighet.

Intressant? Läs mer om Husmark-Persson och psykoterapi

