Ståendes på bron över Södertälje, med utsikt över såväl bilfabriker som hamn, hörde jag idag näringsminister Maud Olofsson i Ekot förklara att man måste förstå småföretagare som köper privata fritidsbåtar på företaget istället för att betala själva eftersom det är så svårt att få lönsamhet! När jag sedan hör Studio Ett – i tryggt förvar på Södertörns Högskola – fick jag veta att centerpartisten Fredrik Federley tyckte att den konkurs han genomfört med en salladsbar i Stockholm rörde så ”lite pengar” att det inte var så mycket att orda om. Men så lät det inte när han på ideologiska grunder försökte leka företagare, då skulle han och hans delägare bli rika, enligt vad de sa.

Jag undrar vad den centerrörelse jag växte upp ibland hade tyckt om detta beteende? Och jag undrar hur centern mot denna bakgrund kan förorda att allt fler skall vilja bli småföretagare? Det verkar ju inte vara någon succé precis att döma av erfarenheterna i de egna leden. 

Kalla mig inte moralist, det sköter Olofsson och Federley själva när de moraliserar över andras beteende. ”Arbetslinjen”, jo tack så mycket för den. De centerpartister jag kände en gång satte en ära i att göra rätt för sig, tog sig inte vatten över huvudet och handskades varsamt med andras pengar. Jag måste tillstå att jag blir fruktansvärt upprörd över den överslätande attityden gentemot fusk och slarv. Litet mindre liberal moralism mot medborgare som hamnat fel och ett litet större mått av gammaldags luthersk arbetsmoral i de egna leden skulle nog vara hälsosamt för centern.

 

